comfort-food

Comfort food – jak sprawić, by „jedzenie na pocieszenie” przyniosło korzyści dla Twojego biznesu?

Jedzenie, które poprawia nastrój, to doskonała okazja do stworzenia atrakcyjnego przedsięwzięcia handlowego. Ale co tak naprawdę sprawia, że comfort food jest tak popularne? Jak je wykorzystać, by wyróżnić się na tle konkurencji?  

 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  • jaka jest różnica między comfort food, mood food i guilty pleasure food
  • które substancje poprawiają nam humor i dlaczego, 
  • jakie są najpopularniejsze potrawy typu comfort food na świecie, 
  • jak włączyć comfort food do swojego menu. 

Kiedy jesteśmy przygnębieni, zestresowani lub po prostu mamy trudny dzień, często sięgamy po konkretne potrawy lub smaki. Mimo że gusty kulinarne mogą się różnić, jedno jest pewne – wszyscy czasami potrzebujemy „jedzenia na pocieszenie” (ang. comfort food). To zjawisko jest szczególnie widoczne w kulturze żywieniowej Amerykanów. Według badań przeprowadzonych przez firmę Mintel w 2022 roku, aż 68% Amerykanów sięga po tego typu potrawy, gdy czują się zestresowani lub przygnębieni. 

Zjawisko to stało się bardziej powszechne zwłaszcza podczas pandemii, kiedy ludzie na całym świecie zwrócili się ku swoim ulubionym i znajomym smakom, szukając w nich pocieszenia. To właśnie wtedy pizzerie czy uliczne stragany z jedzeniem zaczęły z dnia na dzień rozkwitać, a restauracje rozszerzyły swoje menu o dodatkowe pozycje, takie jak hamburgery. 

W 2024 roku trend comfort food zaczął tracić na popularności. Obecnie to millenialsi (osoby w wieku 29-44 lat) i pokolenie Z są głównymi nabywcami tego typu żywności. Restauracje, które potrafią przyciągnąć uwagę tych grup wiekowych, mają szansę sprawić, że comfort food przyniesie im sporo zysków. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu zjawisku, które przekracza granice kulturowe i pokoleniowe, łącząc ludzi poprzez wspaniałe wspomnienia i smaki. 

Comfort food: co to właściwie jest? 

Termin comfort food pojawił się po raz pierwszy w 1966 roku na łamach amerykańskiego magazynu Palm Beach Post, gdzie został opisany jako „jedzenie, które kojarzy się z bezpiecznym okresem dzieciństwa”. I rzeczywiście, comfort food poprawia nasz nastrój z kilku powodów. Po pierwsze, zawiera składniki, które działają na nas uspokajająco. Po drugie, określone pokarmy przywołują przyjemne wspomnienia, przenosząc nas do czasów, gdy życie było pełne barw, a jedzenie nie było tylko pożywieniem, lecz także źródłem poczucia bezpieczeństwa.  

Substancje korzystnie wpływające na zdrowie mózgu: 

  • Węglowodany – zwiększają produkcję serotoniny. Największą ich ilość można znaleźć w produktach pełnoziarnistych, takich jak chleb i makaron. 
  • Magnez – zmniejsza poziom stresu i ułatwia zasypianie. Można go znaleźć w roślinach strączkowych, szpinaku i czekoladzie. 
  • Witaminy z grupy B – poprawiają nastrój. Są obecne w bananach i zielonych warzywach. 
  • Przeciwutleniacze – eliminują szkodliwe wolne rodniki. Można je znaleźć w owocach i warzywach. 
  • Tryptofan – zwiększa produkcję serotoniny. Obecny w nabiale, chudym mięsie i rybach. 

Comfort food występuje pod wieloma postaciami 

Jedzenie typu comfort food można ogólnie podzielić na dwie kategorie: mood food i guilty pleasure food. Mood food poprawia nastrój dzięki zdrowym składnikom, podczas gdy guilty pleasure food jest zwykle wysokokaloryczne i przynosi chwilową satysfakcję, ale także poczucie winy, ze względu na niską wartość odżywczą. 

Rzeczywiście, wiele popularnych potraw typu comfort food nie jest korzystnych dla naszego zdrowia, ponieważ są wysokokaloryczne i ubogie w składniki odżywcze. W ankiecie przeprowadzonej w 2000 roku wśród 1000 Amerykanów, najpopularniejszymi produktami typu comfort food były chipsy ziemniaczane (24%), lody (14%), ciastka (12%), pizza/ makarony (11%) i hamburgery/steki (9%). Owoce lub warzywa oraz zupy, znalazły się na ostatnich miejscach, z odpowiednio 7% i 4% respondentów wybierających te opcje.  

Comfort food na świecie 

Jedzenie, które poprawia nastrój jest silnie związane z kulturą danego regionu. Chociaż zupy nie są popularnym comfort food w Stanach Zjednoczonych (gdzie Amerykanie częściej wybierają grillowany ser lub tosty z serem), w krajach słowiańskich domowy rosół czy zupa pomidorowa są na porządku dziennym. 

Ameryka to jednak nie tylko Stany Zjednoczone. W Portoryko popularnym daniem comfort food jest mofongo, składające się z marynowanych i smażonych platanów, podawane w formie kuli i zwykle spożywane razem z zupą lub gulaszem. Natomiast na Kubie preferuje się picadillo, czyli danie z mielonej wołowiny i pomidorów, które można wzbogacić dodatkowymi składnikami. 

W Azji główne potrawy comfort food to ramen (Japonia), congee (Chiny) i butter chicken (Indie). Z kolei w Afryce króluje absolutny klasyk kuchni marokańskiej, szakszuka, a w Iranie popisowym daniem comfort food jest ash reshteh: pożywna zupa z makaronem, fasolą, ziołami i jogurtem. Izraelczycy natomiast chętnie przygotowują rosół z kulkami macy. 

Kto stawia na nostalgię i dlaczego jest to opłacalne? 

Nostalgia to silny impuls do konsumpcjonizmu, co sprawia, że restauracje specjalizujące się w comfort food są bardzo popularne. Jednym z takich miejsc jest bistro The Spotted Pig w Nowym Jorku, które słynie z prostych, ale zawsze satysfakcjonujących dań kuchni amerykańskiej, takich jak smażony kurczak, gofry, makaron z serem i hamburgery.  

Dla niektórych restauracji comfort food jest kluczem do sukcesu od lat, jak na przykład Rairaiken, najstarsza japońska restauracja serwująca ramen, działa od 1910 roku (!). Specjalizuje się głównie w ramenie, ale oferuje również różne rodzaje makaronu – handmade czy maszynowy, a nawet pierożki zamiast tradycyjnego makaronu. Oprócz ramenu, restauracja serwuje również przystawki, na przykład pierożki shumai. Co ciekawe, aby zachować tradycyjny proces przygotowywania zup, restauracja serwuje jedynie 100 porcji dziennie. 

Comfort food, ale z fantazją 

Jedzenie, które poprawia nastrój, niekoniecznie musi być podawane na ulicy, chociaż zazwyczaj tak się nam kojarzy. Przykładem może być tajska restauracja Khao Man Gai specjalizuje się w daniu o tej samej nazwie, czyli kurczaku z gotowanym ryżem i tradycyjnymi przyprawami. Chociaż brzmi to prosto, ten tajski klasyk ulicznego jedzenia, kojarzony przez Tajów z domową kuchnią, jest dość wyrafinowany jeśli chodzi o proces przygotowania.  

Spadek popularności „zwyczajnego” comfort food zapoczątkował modę na odkrywanie nowych połączeń smakowych. Doskonałym przykładem tego trendu jest paryski food truck Le Réfectoire, który łączy tradycyjnego amerykańskiego hamburgera z flagowymi produktami rodem z Francji: tradycyjnymi serami, suszoną szynką czy oliwkami. Wrapy i kanapki natomiast zawierają tradycyjne składniki, jak majonez, świeże warzywa, anchois lub pikle. 

Można śmiało powiedzieć, że rośnie również popularność wykwintnego comfort food. Za przykład może posłużyć wyróżniona trzema gwiazdkami Michelin restauracja Osteria Francescana w Modenie we Włoszech, której szefowie kuchni serwują tradycyjne włoskie potrawy, takie jak tortellini z parmezanem czy risotto z szafranem, w nowoczesnym wydaniu.  

Jak odnieść sukces dzięki potrawom comfort food

Jeszcze nie jest za późno na wprowadzenie do twojego menu dań typu comfort food. Według Specialty Food Association (SFA) trend ten wciąż ma przed sobą świetlaną przyszłość. Co więcej, zyskuje on na popularności jeszcze bardziej dzięki wprowadzeniu jego zdrowszej wersji – mood food

SFA prognozuje również, że w tym roku szczególną popularnością będą cieszyć się różnego rodzaju zupy. Nawet jeśli nie planujesz inwestować w drogie składniki, klasyczne comfort food często opierają się na przystępnych cenowo i łatwo dostępnych produktach. To doskonały moment, aby skupić się na lokalnych, sezonowych składnikach. 

Kluczem do sukcesu jest świeże podejście i poszukiwanie alternatyw, zwłaszcza roślinnych zamienników dla mniej zdrowych produktów. Możesz zacząć od połączenia klasycznych dań z nowymi pomysłami, na przykład zastępują tradycyjny makaron pszenny makaronem z soczewicy lub sięgając po fioletową marchewkę. Aby zwiększyć zyski i przyciągnąć klientów ceniących zarówno nostalgię, jak i innowacje, warto wprowadzić dania przeznaczone do dzielenia się, serwowane na małych talerzach oraz własnoręcznie przygotowane dodatki, takie jak domowy chleb czy przetwory.  

Pozytywne wibracje na talerzu jako klucz do serca klienta  

Comfort food zajmuje szczególne miejsce zarówno w naszych sercach, jak i na naszych stołach. To coś więcej niż tylko jedzenie – to emocje podane na talerzu, które mają moc poprawiania nastroju i wpływania na nasze samopoczucie. Dlatego restauratorzy i producenci żywności powinni zadbać o to, aby ich menu zawierało zdrowe alternatywy i innowacyjne podejścia do klasycznych dań. To nie tylko zapewni im lojalnych klientów, ale także przyczyni się do zwiększenia obrotów oraz zachwyci i miłośników tradycji i poszukiwaczy nowych doznań.