Moktajle – nowy trend restauracyjny 2024
Moktajle, czyli napoje bezalkoholowe, przestały być alternatywą i zamiennikiem. W 2024 roku to wokół nich lokale mają budować swoją renomę. To one mają wprowadzać gości w dobry nastrój. Czy popularny w tym roku trend bezalkoholowy zdominuje całą dekadę?
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym są moktajle,
- skąd wziął się trend bezalkoholowy,
- dlaczego może zdominować dekadę,
- jak wykorzystują go restauratorzy,
- jak komponować drinki bezalkoholowe.
Czy wysokoprocentowy aperitif odejdzie do lamusa? Możliwe. Obserwujemy bowiem powolną, ale stałą zmianę preferencji wśród zamawiających napoje w restauracjach. Dużo częściej sięgają po moktajle. Drink jest nadal przyjemny, ale znika poczucie winy związane z procentami.
Czym jest moktajl
O moktajlach świat usłyszał na początku XX wieku. Pierwsza wzmianka w słowniku Merriam-Webster pochodzi z 1916 roku. Najbardziej znany bezalkoholowy koktajl, Shirley Temple, zaistniał w szerszej świadomości w latach trzydziestych XX wieku.
A jak powstał napój Shirley Temple? Dziecięca aktorka u szczytu kariery aktorskiej nie mogła pić alkoholu. Barman z Beverly Hills wymyślił więc dla niej moktajl, po który chętnie sięgnęli potem przedstawiciele innych grup wiekowych. Jak przyrządzić ten napój? Wymieszaj trzy porcje piwa imbirowego i trzy napoju gazowanego o smaku cytrynowo-limonkowym. Wlej do szklanki z lodem. Na koniec obowiązkowo syrop z grenadyny i dekoracja z wisienki maraschino.
Moktajl lub drink zero-proof podobnie jak alkoholowy koktajl jest mieszanką smaków, owoców, przypraw i specjalnych dodatków. Po prostu nie zawiera alkoholu. A liczba gości chętnych na ciekawe napoje bezalkoholowe ciągle rośnie. Warto przyciągnąć ich do siebie. Możesz:
- przygotować bezalkoholowe menu barowe,
- dodać opcję bezalkoholową do oferty specjalnej i wyróżnić ją w menu specjalnym,
- przygotować swój najlepiej wyglądający napój bezalkoholowy i opublikować jego zdjęcie na Instagramie,
- poprosić swój personel, aby wspominał o opcjach bezalkoholowych przy pierwszym kontakcie z klientem, już podczas przyjmowania zamówień na napoje.
Skąd wziął się trend NoLo
„NoLo” to zbitka angielskich słów „no alcohol, low alcohol”, które oznaczają brak alkoholu lub jego niską zawartość. Chodzi więc o zjawisko spożywania napojów, w których zawartość „procentów” została mocno obniżona lub które nie zawierają ich wcale. Moktajle NoLo są trendy przede wszystkim w pokoleniu Z w dużych miastach. Czy ten koncept da restauratorom zarobek? Na razie zdania są podzielone.
Karta obejmująca moktajle, czyli koktajle bezalkoholowe, oraz bezalkoholowe wina i piwa to oczywiście dobry pomysł. Goście przyjeżdżają przecież często samochodem, nie mogą pić alkoholu albo nie mają ochoty pić go przez cały wieczór.
Restauratorzy przekonują jednak, że oferta ograniczona tylko do napojów i koktajli bezalkoholowych pozbawia gości wyboru. A dziś przecież każdy lubi mieć wybór.
Moktajle – chwilowy trend czy tendencja dekady
Napoje bezalkoholowe mogą stać się wiodącym trendem dekady. Pokolenie Z przywiązuje dużo większą wagę do kwestii związanych ze zdrowym stylem życia. Dorastali, słysząc o alkoholowych problemach starszego pokolenia i o pułapkach uzależnienia. Coraz częściej preferują także tzw. trzeźwe randki.
Rynek bezalkoholowych piw i win rozkwita. Już od 2022 roku rośnie szybciej niż rynek alkoholowych odpowiedników. I to nawet na tradycyjnych rynkach. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez NielsenIQ w ramach „France Mixed Drinks Report” ponad połowa Francuzów (52%) planuje pić mniej alkoholu, a 16% już go ogranicza. Na mieście już 41% pije „moktajle”, a 34% wybiera piwo bezalkoholowe lub o niskiej zawartości alkoholu.
Dla restauratorów to okazja do eksperymentów i tworzenia nowych kompozycji. „Uzyskujemy połączenie, które wzbudza te same emocje co połączenie jedzenia i alkoholu. Nie patrzymy na nie jako na substytut alkoholu. To zupełnie nowe doświadczenie” – przekonuje Thomas Lorival, sommelier i współwłaściciel luksusowego hotelu Relais et Château Le Clos des Sens.
Którzy restauratorzy oferują moktajle?
Dla francuskich restauratorów trend bezalkoholowy to już chleb powszedni. Niektórzy szefowie kuchni przyjęli go entuzjastycznie i udowodnili, że sztuka kulinarna zagospodaruje też napoje bez śladu alkoholu. Wśród wizjonerów kuchni bezalkoholowej jest np. szef kuchni David Toutain (paryska restauracja David Toutain) od 2023 roku oferuje soft-pairing do swoich potraw. Z kolei Orane Vanheule (Auberge du Vert Mont Florenta Ladeyna) produkuje własne sfermentowane napoje i oferuje parowanie żywności i napojów za 25 euro.
Moda na bezalkoholowe napoje zawitała też do Polski. W lipcu 2023 znany prezenter, Filip Chajzer, otwierał bezalkoholową restaurację w centrum Warszawy. Informację o nowym projekcie ogłosił osobiście w swoich mediach społecznościowych. Podkreślał, że przejmował lokal z licencją na sprzedaż alkoholu i że świadomie i z pełną odpowiedzialnością zrezygnował z serwowania alkoholu. Restauracja ma działać jako „mocktail bar”, czyli serwować drinki zero procent. Chajzer chce odejść od typowej knajpy na rzecz formuły, która wpisuje się w zdrowy i nowoczesny styl życia.
W 2024 roku również w krajach skandynawskich i anglosaskich w menu znajdą się napoje bezalkoholowe i alkoholowe. Bezalkoholowa rewolucja trwa, a angielskie puby, bary i restauracje poddają się jej. Wprowadzają moktajle oraz alkohole i piwa o niskiej zawartości lub obniżonej zawartości alkoholu. Uznane tytuły prasowe, jak brytyjski „The Times”, publikują zestawienia najlepszych londyńskich barów z moktajlami. W popularnym serwisie podróżniczym Tripadvisor turyści wymieniają się adresami, gdzie można wypić najciekawsze bezalkoholowe koktajle.
Jakie są modne składniki napojów bezalkoholowych?
W komponowaniu bezalkoholowych drinków najważniejsze są zielone soki, koktajle warzywne i napary ziołowe. W ten sposób klient dostaje to, co najlepsze w warzywach, ziołach i przyprawach. Doceni wyjątkowe smaki i szereg korzyści odżywczych. Popularność napojów roślinnych odzwierciedla rosnącą świadomość korzyści z diety opartej w większym stopniu na roślinach.
Liczy się też:
1. Oryginalny smak
Rok 2024 upłynie pod znakiem odważnego i oryginalnego komponowania smaków w świecie napojów bezalkoholowych. Będziemy świadkami kolejnych eksperymentów z mieszankami egzotycznych przypraw, rzadkich owoców i aromatycznych ziół. W menu będą królować oryginalne i nowatorskie doznania smakowe. Nie zabraknie koktajli na bazie ogórka i czarnego bzu. Pamiętaj, że kontrastujące smaki równoważą się nawzajem. Koniecznie sięgnij po gorzki imbir albo cynamon, aby zrównoważyć kwasowość soku z cytryny.
2. Produkcja rzemieślnicza i lokalna
W dziedzinie napojów bezalkoholowych coraz częściej promowana jest produkcja rzemieślnicza i lokalna. Lokalni producenci oferują soki, nektary i napary wytwarzane z sezonowych i lokalnych składników. To wspiera lokalne społeczności oraz gwarantuje wyjątkową jakość i świeżość. Przykładem może być napój bezalkoholowy wprowadzony na lokalny rynek w Louisville w 2019 roku: Kentucky 74. Trunek wygląda i smakuje jak burbon. Jest przeznaczony do spożycia w formie koktajlu.
3. Podanie
W 2024 roku napoje bezalkoholowe mają być estetyczne. Kompozycja ma być pięknie wyeksponowana: eleganckie szklanki, pomysłowe dodatki i oryginalny design. Klient ma doświadczyć napoju wszystkimi zmysłami. Uczta dla oczu i podniebienia. W przypadku napojów bezalkoholowych aromatu nie uzyskasz z alkoholu bazowego. Dlatego sięgasz po dobrane i przemyślane dodatki, np. gazowany napój, świeże zioła czy owoce. Wtedy moktajl pozostanie w pamięci na dłużej.
Czy moktajle zdominują w lokalach?
W 2024 roku napój bezalkoholowy nie będzie już tylko bezbarwną alternatywą. Ma być potwierdzeniem dobrego smaku i stylu restauracji. Moktajle pozostaną w centrum uwagi. Najlepsze będą przyrządzane z naturalnych składników, domowych syropów i świeżych ziół. W smaku nie będą ustępować najlepszym koktajlom alkoholowym.
Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami ze świata gastronomii, otrzymywać wiedzę przydatną w prowadzeniu lokalu gastronomicznego i informacje o nowych produktach i konceptach w Aviko, ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA, korzystając z formularza poniżej.