grupa-mlodych-ludzi-robi-selfie-na-tarasie-restauracji

10 trendów w pokoleniu Z, które powinieneś znać, prowadząc restaurację

Z artykułu dowiesz się, jakie są najważniejsze trendy w pokoleniu Z, które możesz wykorzystać, żeby przyciągnąć młodszych gości do Twojej restauracji. Mające kontakt z cyfrowym światem niemal od urodzenia, pokolenie Z dorastało online i to, obok wielu innych czynników, wpłynęło na to, jak teraz żyje oraz na to, co i jak teraz je. I choć trudno jest wyciągać zbyt wiele wniosków na podstawie porównywania grup wiekowych, ponieważ nasze poglądy i podejście zmieniają się w miarę, jak dorastamy, wybraliśmy kilka kluczowych trendów, które ewoluowały wśród konsumentów w ostatnich latach. Kim są osoby z pokolenia Z? W dużym skrócie – to osoby urodzone w latach 1997-2012, obecnie w wieku 9-24 lat, pokolenie następne po millenialsach (1981-1996).

Trend 1 - TikTok

napis-i-ikona-tiktok

Przeciętny czas spędzany przed ekranem telefonu lub komputera jest tym większy, im młodsza grupa badanych użytkowników. Młodsi ludzie częściej także przyznają, że ich zachowania, w tym zakupowe, są powodowane tym, co widzą online, czy to w mediach społecznościowych, czy w innej formie cyfrowej. Pokolenie Z także samo tworzy treści, a nie tylko je przegląda, chętnie też dzieli się tymi treściami i komunikuje online.

W ciągu ostatnich kilku lat gwałtownie rośnie liczba użytkowników TikToka, a najbardziej jest to widoczne w świecie związanym z jedzeniem - przepisy użytkowników rozchodzą się wirusowo. Ponieważ ta platforma opiera się na formacie krótkiego wideo z muzyką/głosem w tle (a nie na grafikach i tekstach), stała się doskonałym sposobem prezentowania jedzenia, które na filmie może wyglądać fascynująco czy zabawnie - wyobraźmy sobie na przykład bitą śmietanę wylewaną na kubek mrożonej kawy albo zwijanie tortilli.

Wspólnym mianownikiem najbardziej popularnych filmów z jedzeniem na TikToku jest prosta czynność, którą przyjemnie się ogląda - np. mieszanie, zawijanie, posypywanie czy polewanie. Jeśli chcesz wypromować np. nowe danie, rozważ stworzenie takiego właśnie krótkiego przyciągającego uwagę wideo (lub zaangażuj influencerów do pomocy).

Trend 2 - potęga roślin

warzywa-i-owoce-w-skrzynkach-na-targu

Trend na kuchnię roślinną obserwowaliśmy już w pokoleniu millenialsów, a w pokoleniu Z jest jeszcze wyraźniejszy i zyskuje popularność zarówno podczas jedzenia w domu, jak i poza nim. Pandemia dodatkowo wzmocniła w konsumentach potrzebę jedzenia produktów dobrych dla zdrowia i dla środowiska, a unikanie produktów zwierzęcych jest postrzegane jako odpowiedź na obie te potrzeby. Wydaje się prawdopodobne, że dieta fleksitariańska, w której konsumenci zastępują część posiłków mięsnych tymi bez mięsa, jeszcze bardziej zyska na popularności w najbliższych latach.

Dla restauracji (także tych z usługą dowozów i wynosów) ważną informacją jest to, że młodzi ludzie nie postrzegają wegańskich dań jako przeznaczonych tylko dla wegan i oczekują, że opcje roślinne będą dostępne wszędzie, gdziekolwiek jedzą. Dodanie do menu alternatyw dla mięsa i nabiału oraz dań, w których pierwsze skrzypce grają produkty roślinne, a nie zwierzęce, może w przyszłości zadecydować o sukcesie lokalu.

Trend 3 - Zdrowie i dobre samopoczucie

kobieta-na-silowni-hantle

Choć dane pokazują, że pokolenie Z generalnie nie odżywia się zbyt zdrowo w porównaniu do starszych generacji, może to wynikać z faktu, że są to bardzo młodzi ludzie i znacznie częściej jedzą przekąski, a zdrowia nie traktują jeszcze bardzo poważnie. Wskaźniki mówiące o otyłości zaczynają się jednak wypłaszczać, podczas gdy do niedawna rosły. Może to być spowodowane wprowadzeniem podatku cukrowego i innych inicjatyw mających na celu redukcję spożycia cukru i słodyczy.

Ankieta przeprowadzona przez American Egg Board sugeruje, że duża część pokolenia Z oczekuje, że ich posiłki będą zawierały świeże składniki, są także skłonni zapłacić więcej za jedzenie, które postrzegają jako zdrowsze. Ten zwrot w kierunku lepszego odżywiania łączy się z trendem dotyczącym unikania produktów zwierzęcych, co dla biznesów gastronomicznych jest wskazówką, żeby zadbać o zdrowsze opcje w menu dla tych konsumentów, którzy poszukują posiłków "bez wyrzutów sumienia" jako przeciwwagi dla dogadzania sobie.

Trend 4 - Jedzenie poza domem

ludzie-jedza-przy-stolikach-na-zewnatrz-restauracji

Według badania "Food and you" przeprowadzonego przez brytyjską agencję Food Standards Agency, pokolenie Z jest tym, które najbardziej ze wszystkich czerpie radość z jedzenia poza domem. Lockdown związany z pandemią niewątpliwie wzmógł pragnienie socjalizowania się wśród młodych ludzi i to właśnie pokolenie Z i millenialsi jako pierwsi wyruszą do restauracji, kiedy te się otworzą. Zwłaszcza, że także ich zdrowie najmniej ucierpiało z powodu Covid 19 w porównaniu z innymi grupami wiekowymi.

Jak wykorzystać tę wzmożoną potrzebę spędzania czasu z innymi? Na pewno warto wprowadzić do menu dania umożliwiające dzielenie się (np. deski z przekąskami) oraz odpowiednio zbudowane oferty promocyjne (zniżki dla grup czy menu związane z wydarzeniami, które przez ostatni rok się nie odbywały, a które powrócą, np. rozgrywki piłkarskie).

Trend 5 - Jedzenie, które opowiada historię

owsianka-z-malinami-truskawkami-bananem-zdjecie-w-social-media

Media społecznościowe wpływają na zachowania jedzeniowe także dlatego, że pozwalają na opowiadanie historii, które stoją za danymi przepisami czy daniami. Kiedy przewija się posty o tematyce jedzeniowej, często można zauważyć, że zdjęciom towarzyszą opowieści o inspiracji do stworzenia dania albo o tym, jakie znaczenie ma przygotowana potrawa dla osoby, która ją zrobiła. I chociaż nie ma dowodów na to, że ten aspekt przyciąga także pokolenie Z, na pewno warto o nim pamiętać, bo ten trend wyraźnie rośnie i wygląda na to, że będzie kontynuowany.

Opowiadanie historii może mieć duże znaczenie podczas promocji nowych dań, może też sprawić, że dotychczasowe dania nabiorą wyjątkowego charakteru i wyróżnią menu. Jeśli więc przepis, którego używasz w swojej restauracji, pochodzi od Twojej babci, nie bój się o tym mówić głośno!

Trend 6 - Przekąski

proste-churros-aviko-na-desce-sos-czekoladowy-kawa

Kolejny trend, który być może trudno powiązać z konkretnym wiekiem, ale który wydaje się jednak bardziej obecny w pokoleniu Z niż w innych grupach, to skłonność do przekąszania w ciągu dnia. Możliwe, że wynika to z faktu, że najmłodsze pokolenie żyje bardziej w biegu niż te starsze, nie ma jednak wątpliwości, że rynek przekąsek rośnie, tak samo jak zamawianie jedzenia poza standardowymi porami posiłków i jedzenie drobnych gotowych przekąsek na śniadanie czy deser.

Rozważ dodanie niewielkich przekąsek i deserów do Twojego menu, także tego na dowóz i na wynos, a jeśli już je masz, koniecznie informuj o tym w swoich kanałach.

Trend 7 - Wielokulturowość

wrapy-z-nadzieniem-na-wynos

W coraz bardziej zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie jest oczywiste, że młodzi ludzie czują się dobrze, mając do wyboru różne kuchnie etniczne, a wręcz tego oczekują. Z każdym kolejnym pokoleniem kultury coraz bardziej się przenikają i wpływa to też na jedzenie. Wiele restauracji z powodzeniem wprowadziło dania łączące elementy kuchni z różnych części świata.

W dobie postępującej globalizacji, coraz trudniej zaskoczyć konsumentów po prostu oferując im kuchnię chińską czy meksykańską. Spróbuj raczej nieoczywistych połączeń (koreańskie tacos?) albo kuchni bardzo regionalnej, z konkretnego regionu danego kraju.

Trend 8 - Mniej alkoholu

zestaw-drinkow-na-stole-w-restauracji

Kilka przeprowadzonych badań pokazało, że młodzi ludzie piją mniej alkoholu niż starsze pokolenia. Jest kilka możliwych przyczyn, poczynając od mniejszej presji rówieśników, przez dbałość o wizerunek online, po względy zdrowotne. Można natomiast zaobserwować, że rośnie zainteresowanie alkoholami premium, w tym koktajlami w ostatnich latach.

Żeby przyciągnąć pokolenie Z, rozważ pokazanie dostępnej u Ciebie oferty napojów alkoholowych, ze szczególnym podkreśleniem produktów tradycyjnych (piwa rzemieślnicze, alkohole w krótkich seriach), ale nie zapomnij oczywiście o opcjach bezalkoholowych.

Trend 9 - Wydawać mniej

karty-kredytowe

Wiele młodych osób bardzo pesymistycznie postrzega swoją ekonomiczną przyszłość, a co za tym idzie, jest ostrożna, jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy. Niektóre źródła mówią o tym, że pokolenie Z stara się bardziej oszczędzać. To też oznacza, że na jedzenie poza domem wyda mniej pieniędzy niż starsze pokolenia.

Żeby przyciągnąć młodych ludzi, oferuj zniżki studenckie albo karty lojalnościowe, które pomogą Ci zyskać klientów bez konieczności obniżania cen w całym menu.

Trend 10 - społeczna odpowiedzialność

kwiat-slonecznika-na-tle-slonca

We wszystkich grupach wiekowych obserwuje się rosnące obawy o środowisko i wpływ człowieka na nie. Ale w żadnej nie widać tego tak wyraźnie, jak wśród młodych ludzi, którzy te kwestie traktują wyjątkowo poważnie i biorą je pod uwagę, decydując z którymi firmami czy markami chcą wchodzić w interakcje.

Dla restauratorów ważniejsze niż kiedykolwiek staje się prowadzenie odpowiedzialnych społecznie biznesów - wykorzystujących produkty wykonane w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferujących uczciwe warunki producentom. Dokonywanie właściwych wyborów oraz komunikowanie tych wyborów w Twoich kanałach, pomoże Ci zyskać zarówno nowych klientów, jak i przyjaciół.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami ze świata gastronomii, otrzymywać wiedzę przydatną w prowadzeniu lokalu gastronomicznego i informacje o nowych produktach i konceptach w Aviko, ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA, korzystając z formularza poniżej.